Tuesday 19 September 2017

Melazimi syukur

Assalamualaikum...

 Ujian dan kehidupan sememangnya bergerak seiringan. Apa sahaja yang Allah beri hari ini adalah untuk disyukuri. Apa saja yang Allah tarik dari kita juga untuk disyukuri. Besar nilai syukur ni kawan kawan.



Ada masanya kita bersedih, ada masanya kita berduka, ada masanya kita suka dan ada ada masanya kita kecewa ... dan tentulah ada masa kita akan gembira. Tapi dalam apa jua keadaan, jangan lupa panjatkan syukur.

Syukur.
Syukur.
Syukur.

Apakah maksud syukur?

Saya akan menggunakan konteks ayat yang paling mudah dan tidak diberatkan pemahamannya. Syukur itu mudah. Tanda terima kasih kita kepada Allah.

Ya, mudah untuk dilafaz tetapi adakah melaksanakannya juga mudah? Saya kira syaitan akan menjadikan setiap umat islam sebagai umat yang tidak reti bersyukur. Tidak pandai menghargai dan jauh sekali melazimi syukur dalam hidup.

Lawan bagi syukur adalah kufur nikmat dan inilah yang akan seringkali dibolak balikkan dalam hati umat manusia.

Kelebihan bersyukur itu banyak tetapi yang paling saya suka dengar adalah, dengan bersyukur, kita akan sentiasa dilimpahi rezeki Allah. Bersyukur menjadikan kita cukup segala serba serbi. Indah sungguh janji Allah.


Saya juga insan biasa, selalu tersasar dan terjerumus kearah keadaan mengeluh. Allahu... mari kita berusaha bersama sama.
Artikel ini saya tulis untuk menasihati diri saya terutamanya selain berkongsi kata nasihat....agar kita semua jadi yang terbaik.

Kepada diri saya ....bersyukurlah setiap masa.
Kepada diri anda semua....bersyukurlah setiap waktu.

Syukur dan lihat bagaimana Allah melengkapi perjalanan hidup kita.
Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...