Sunday 17 September 2017

Kenapa kita perlu travel?

Assalamualaikum ;)

Kenapa ya kita perlu travel?
Sekiranya korang kaki travel, mungkin boleh tanya diri sendiri dan tinggalkan jawapan anda dikomen sebab saya nak tengok gak jawapan dan reason orang lain. Yelah lain orang lain pendapat lain pemikiran.

Sekiranya korang tak suka travel...mesti kekadang terbit pertanyaan tu dalam jiawa untuk ditanya dekat kaki travel yang lain. Haaa tanya la saya tanya la sayaa. 😂😂😂
Lagipun saya yakin mostly orang suka travel.

Travel ni pun banyak jenis banyak kategori.  Travel backpackers, travel Honeymoon, travel bercuti tanpa kira bajet dan sebagainya... terpulang anda!

Model saya ajila dengan kesengalannya
di Sydney Opera House.

Ada yang suka roadtrip, ada yang suka travel by public transport, ada yang join program cam exchange bagai tu saya lupa pulak nama benda tu. Ada yang suka dalam Malaysia, ada yang suka luar negara... ada yang suka Indonesia dan asia ....ada yang suka europe dan ada yang kaki Korea macam saya 🙋🙋🙋...

Tak kisahlah apa saja alasan atau jawapan yang ada dalam diri awak secara semulajadi, sekiranya awak suka mengembara, pergilah!

Qatar nan indah


nora and the geng


Dengan mengembara, travel, jalan jalan, dolan dolan atau apa sahaja yang disebut dan digunapakai, pengembaraan ini pasti membuahkan hasil.

Bila mana awak langkah keluar dari Malaysia atau negeri atau orang puteh sebut 'stepping out of comfort zone', korang dah buka diri untuk satu perjalanan menimba pengalaman. Sedikit atau sebanyak atau sebesar zarah sekalipun, pengalaman itu sesuatu yang yidak dapat dijual beli. Cuba bagitau shopping malls mana yang jual pengalaman kembara Surabaya ( contoh ye )...takde kan?

Kalau ada terdetik nak travel, pergi je. Jauh perjalanan luas pandangan awak...sebab pemandangan yang awak dapat diluar tu tersangatlah luas. Alam ciptaan Allah.

gambar google pun lawo


Saya ambil pengalaman yang diceritakan dua sahabat saya, Farah dan Sa'a tentang journey mereka di Sri Lanka. Allahu, sangat membuka mata. Nanti saya akan backlink blog Sa'a untuk korang baca sendiri pengalaman menakjubkan mereka. Dia masih setup setup lagi page dia. Yang saya teruja is mereka berjalan sana time hari raya. Sri Lanka sangat membuka mata dan hati saya tergerak untuk pergi kesana satu hari nanti. Menarik sangat tau penceritaan mereka.

Begitu juga kawan saya yang lain iaitu Nora and the geng dimana mereka pergi ke Jogjakarta....Fuh fuh setiap kali dengar journey mereka saya rasa kagum dan terkesima. Menarik sangat!

Saya masih belum berkesempatan nak jejak Sri Lanka dan Indonesia. InsyaAllah satu hari nanti.

Korang?



Boleh juga baca artikel entry ni :
Perkara yang korang akan rasa dan dapat bila travel ke Korea

19 comments:

  1. Kita suka travel sbb from travel kita dapat lihat kebesaran Yang Maha Esa....bumi Allah ni terlalu luas untuk kita teroka.takes time to enjoy it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah saya stuju... Lgpun dunia luar x sama malaysia.

      Delete
  2. Banyak sebab kenapa perlu travel. Bagi ana sebab utama nak tgk alam ciptaan Allah yang sangat cantik ni. Kemudian kita boleh bermuhasabah diri sendiri. Travel juga jadikan kita independent. G lah travel even dlm negara sendiri je pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul awak...waktu sy gi pantai Bondi kat sydney sy igt lagi cemana saya mesmerized sampai dok termangu berjam jam..padahal jenis x suka pun pantai

      Delete
  3. Suka travel kalau ada kesempatan dan budget sebab bila dah berfamily ni budget besar sikit. Travel ni memberi peluang tengok tempat orang dan menikmati keindahan ciptaanNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...sy stuju Bila berkeluarga belanja akan jd besar..

      Delete
  4. Suka sangat travel...tp kena menabung sbb kami suka travel dgn family . Kos memang agak besar ;) ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah bila berfamoly akan jd lain sikit lah budget nya...takpe minat is minat. Pasti dipermudah

      Delete
  5. bestnya dapat travel, saya ada keinginan juga tapi ada perkara yang perlu diselesaikan dulu, tunggulah insha allah adalah peluang tu nanti.. apapun travel memang best!

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah dengan travel dapat mengurangkan masalah depresi saya. Bukan apa, sebelum ni stres dengan kerja. Tapi lepas habiskan masa dengan bercuti dan lihat tempat orang, minda jadi lebih fresh. Meh la kite travel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom kita...tula travel ni banyak jd punca kita cuci mata lapang minda. Travel x semestinya abeskan duit

      Delete
  7. Saya pun suka travel cuma bila ada anak kecik ni kurang skit aktiviti travel. Naik flight g langkwi je pun anak dah meraung. Harap tahun depan nk g hongkong anak dah ok skit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan awak... Travel itu best sangat..even sy nak kahwin dah tp saya nak truskan. Huaaa

      Delete

  8. Gila tak suka travel. Bal paling suka berjalan tahu. Hahahaha. Bal bila travel sebenarnya sebab nak cari ilham dalam penulisan. Bak kata orang luas berjalan banyak pengalaman. Mana tahu bila dah travel macam tempat kita punya penulisan boleh masukkan tempat2 yg pernah kitaa travel dalam manuskrip. Lagi satu sebab Bal suka belajar bahasa orang lain.contoh, hangeul

    ReplyDelete
  9. Kita geng suka travel. Bila dah terjebak, rasa nak travel lagi. Sanggup simpan duit kan. Sebab suka explore nrw things di negara orang. Lagi luas pemandangan & ilmu kita dapat.

    ReplyDelete
  10. Kalau ada anak, nanti terapkan travel dalam kehidupan. Biar mereka nampak dunia luar. Lihat kebesaran Alam ciptaan Allah s.w.t. Ruby selalu ingatkan dekat anak, travel utk tengok, baca, sedar bahawa kita ni tidak bersendirian. Humanity, society dan Budaya sangat penting utk bantu mereka berjaya. InsyaAllah jika rezeki ada, tiap tahun ada trip. Permulaan travel di dalam Malaysia dulu. Then tengok anak dah besar, baru ke luar negara. Hehe.

    ReplyDelete
  11. Dah lama x travel ke oversea... ada masalah sikit dengan PTPTN hahahahha

    ReplyDelete
  12. Timm suka travel utk release tension n mncuba hidup di tmpat baru..jauh prjalanan, luas pengalman..

    ReplyDelete

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...