Thursday 21 September 2017

Gula itu....

Assalamualaikum

Selamat bercuti. Hari jumaat yang permai nan indah ni korang cuti ya.... saya hari hari cuti lagilah best. *lempang*
Taklahh... maksud saya, sebab sibongsu lilmons saya gembira dari semalam sebab takyah pergi sekolah harini makanya saya tumpang sekaki.

Pagi ni saya jadi chef untuk keluarga. Masak spagetti carbona cheese menggunakan angel hair punya versi mi spagetti. Hm, terfikir sejenak,tebal bebenor rambut angel hair. Camne nak shampoo? lol...kategori spagetti , angel hair ni palig halus mulus and sedap ah.

Oh gambar takde... sebab masuk perut bertalu talu. Maaf. Saya kalau terlebih amek gambar dan pegang phone depan abah, boleh jadi tetibe kene tunjal kepala dalam pinggan. Ai is takut

Oish....melalut. Saya nak bebel pasal gula sebenarnya. Nak tanya, berapa anggaran  gula korang makan setiap hari? Gula ni dalam banyak benda ada...paling obvious gula putih gula tebu...pastu yang tersembunyi dalam air coke korang tu, kopi oldtown saya tu ( demmm saya nak denial gak ), pastu kat kek lah pastri lah kicap lah sos lah. Gula ada dimana mana...
Dan gula sangatlah tak bagus untuk dimakan terlebih lebih tapi susah nak elak kan....sebab gula itu manis dan semua suka benda manis.

Dulu saya gila gak makan benda manis tapi sejak ada kesedaran nak kurus skit ( masalahnya tak kurus lansung lagi pun ), saya mula perlahan lahan kurangkan gula.

Dulu protest giler kalau mak letak beberapa sudu kecil je gula dalam teh o....tapi sekarang kite sendiri letak lagi sikit dari mak. Hahaha.

Memula susah, tapi now dah jadi okay and takleh blah dengan kemanisan ultra ( ai da cukup manis...lalala ), saya da mula banyak consume air kosong, teh hijau tanpa gula dan kekadang susu... ye susu proses ada gula tapi saya suka susu lalala.

Kek pun da mule jarang.
Air gas kan kalau saya gian sangat saya telan la zero coke and tau dah tak elok gak tapi da nama gian. Kang jadi hulk hogan korang yang takot.

Seperti yang sering dilaung geng geng #medtweetmy division dietietik dan nutritionist especially Dr. Jazlina ...

Kurangkan gula dalam minuman
Lebihkan manis dalam senyuman

Ewah ;) 


Tapi gula (sweet) cenggini boleh lagi..
tak bahaya untuk kesihatan 😂


Susah kan nak mulakan habit sihat?
Tapi untuk kelansungan hidup yang lebih mampan ( ni cikgu bm pasti suka baca ), kita seharusnya ubah. Tak perlu la angkat golek tayar apa semua bagai...cukup dengan sekat gula dalam diri awak. First step itu sudah cukup bagus.

Saya kongsi entri ni sebab saya nak nasihat diri sendiri gak...sila tunjal kepala saya kalau saya dilihat telan separuh paket gula tebu dimana mana. Ok deal?


Hansol suka bila korang setuju..
Dia pun sejenis gula so korang better 
suka dia ja. lalala

No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...