Friday 15 September 2017

Cara nak kurangkan marah

Assalamualaikum...

Apa khabar hari ni?
Sentiasa senyum atau ada perkara yang mendatangkan amarah.?
Standard lah....kita manusia. Manusia dan sifat sabar selalu tidak gerak seiring. Sabar itu senang diungkap dibibir tapi nak dilazimi dan dibuat memang sukar. Nak nak kalau terjadi sesuatu yang menaikkan kemarahan.

Begitu juga lah saya yang diakui ni baran nya... Kekadang bila tengah marah mana fikir pun pape. Akal jadi pendek, perasaan jadi merapu.

Tapi sejak saya duduk di Doha...saya ada terbaca artikel tentang luasa istighfar. Istighfar bermaksud permohonan kepada Allah untuk dosa dosa kita.

Kawan kawan sekalian....
Apa saya yang jadi dekat kita, kene berbalik pada diri sendiri. Boleh jadi itu adalah jentikkan kasih sayang dari Allah.  Saya ada cuba tips yang dibuat. Simple sangat.

Caranya....setiap kali rasa emosi tergnggu, terus istighfar 100x tanpa henti. Kira guna ruas jari pun boleh. Teruskan istighfar dan awak akan rasa betapa amarah tu insyaAllah hilang atas kuasa dan izinNya.

Saya cuba beberapa kali dan setiap percubaan itu berjaya. Malahan kadangkala saya rasa malu dengan diri sendiri atas baran dan emosi. Kenapa perlu terbawa sangat perasaan sedangkan kita sendiri juga pendosa.

Tak rugi untuk istighgar seban istighfar ini dapat menghapuskan dosa, meluaskan rezeki ....merendahkan hati. Allahuakbar.

Beristighfarlah selalu. Bukan semata mata nak hilangkan marah tau.



Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...