Saturday 20 January 2018

Berat badan

Salam alayk...

Hujan sungguh lebat kat luar tu. Alahai.
Nyaman kalau tido ye dak. Tapi serasa bersalah menimpa hati bila nak tido sebab cam tak produktif kang mula membulat.

Perempuan.

Saya yakin kebanyakan perempuan ni dalam jiwa kepala hati baku raga semua dia dok fikir nak kurus....kurus...nak kurus...

Tapi dalam masa sama... suka makan...nak makan... omg makanan sedap...makan ahhh best.  I know I know sebab saya juga sebegitu. Ahahaha.



Kadang kan cam makan dengan penuh rasa bersalah which is tak bagus sebab rezeki itu nikmat pemberian Allah. Adududu.

Pastu mula la dalam hati ni jeles ngan kengkawan yang kurus metaNolisme tiggi makan cam hape pun tak montel malah maintain. Cer kalau kita? montel tidak pula maintain. Permainan ayat disitu hewhew.

Saya ni punya la suka masak and sumbat orang makanan. Saya dulu sebelum berusia 13 body takla sebenban cam sekarang tapi tulah sejak akil baligh saya cam ada saka sumo dalam badan.

Makan lima pinggan pun gembira. Time tu abah punyaaaa la berpesan pesan jangan makan over nanti gemuk susah. Tapi kemon la umur cekedis time tu. Aha...

Nasihat abah ibarat masuk telinga kiri pastu speed up keluar telinga kanan. Time tu tak nampak lagi apa sebenarnya permainan hormon. Dipendekkan citer, makan sebenban lah iols sekarang. Hm.

So adik yang masih diusia awal tu kalau tetibe rasa makanan tu heaven....boleh makan enjoylah makan cuma berpada pada dan bersederhana lah.

Salah ke gemuk?

Tak salah....cuma untuk kesihatan turunkan lah sikit diparas ideal. Dan juga untuk self esteem. Membesar sebagai manusia sebenban ni macam macam pengalaman sadis tau dialami.

Mungkin la bukan semua tapi saya yakin kebanyakkannya seperti saya kan kan kan.


Gemuk is not so awesome bagi pendapat saya. Anxiety, depression....semua tu senang je menghinggap. Kita hidup dimasyarakat yang kejam skit.

Bukan semua mampu menepis dengan sangat positif...camni lah, untuk diri sendiri, untuk kesihatan. Sekurangnya berat ideal ok la kan.

Untuk yang muslomah, bagus sangat bila pakai baju senang lo ggar, tudung tak nampak pendek. Kadang badan sebenban ni macam saya, tudung mudah nampak pendek.

Aurat kan harus dijaga. ♥

Maka.... marilah istiqamah dan cuba jadi the best version of ourselves... saya kene berusaha gigih uhukkkk ( cam da berbelas tahun dok ulang ayat sama ko ghaseeee...)

Badan anugerah Allah.

Wassalam.



No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...