Friday 8 February 2019

[ Parenting journey ] Dilema soother/pacifier

Assalamualaikum ♥

Saya kan dari dulu sokmo dok dengar dengar orang cakap kalau baby pakai puting (soother/pacifier ) , kelak baby akan ada gigi jongang.

Bukan jongang bese bese tapi jongang gusi todiaaaaaa braces pun takleh repair. Pastu mula lah semat dalam hati ' aku nanti kalau anak aku, memang tak la aku nak pakai soother tu'.

huh... cakap pasal iols ke?


Maka, Allah pun uji bila saya dah ada sikembar melons. Betapa dorang ni kalau menyusu sampai tertidor tu kadang leh sampai sejam sebab nak nipple tu dalam mulut. Nak mencapai deep sleep depa tu boleh meningkatkan sleep deprive mak nye. huh.

Now baru faham why namanya soother. And kita sebagai mak mak ni, pepandai lah nak handle. I know lagi bagus kalau dapat elak but me, being a mother of twins and first time mom yang super kelam kabut tahap dewa, I need help. I neeeeeed soother yang boleh khayalkan skit dorang untuk mencapai deep sleep.

Jenama yang memikat..


Lagipun nak sedapkan hati, dr.fatin liyana pun pakai gak pe...anak kami pun lelebih kurang baya. ahahaha nak sedapkan hati punya pasal.

Pokok pangkalnya satu..
Kita sebagai makpak baby tu, kita control. Kalau boleh elak, elakkan. Kalau tak boleh elak, kenalpasti niat nape nak gune soother tu. Penting sangatkah?

And kita sendiri train anak tu, cam gune untuk tidor je pastu cabut bila depa lena... kita yang control penggunaan soother bukan depa yang control kita bila nak je keyau keyau tak ingat dunia. Worait.

Saya terbaca dr.fatin ada cakap, memula kasi baby kenyang yakmat dulu and pas burp bagai, slow slow bagi soother if dorang cam loklak nak tido.. pastu da lena, cabut.

So itu yang cuba saya nak kene buat...kot. Selamat maju jaya to myself.

Pastu nak cari Nuk tak dapat sebab takdak kat farmasi... Allah temukan dengan Pureen je.. murah skit dan ada tulis orthodontik. Saya tawakkal...tapi alamak tak amek gamba lak...sawrryy.


Semoga my melons mencapai deep sleep dan saya makin reduce sleep deprivation. Kus semangat!



No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...