Wednesday 17 November 2021

[ Pregnancy Journey ] Thalassemia lah pulak

Assalamualaikum,


Bila kita pregnant ni kan, jarang la nak smooth maka sapa sapa yang diberikan rezeki smooth pregnancy tu anda kene banyakkan bersyukur tau. Selalunya akan ada challenge. Yelah, Allah nak bagi pahala berganda kan. Besar nilai dan hikmah sepanjang kita mengandung ni. Doa seorang ibu mengandung, seri seorang ibu mengandung dan kalo dari segi keduniaan pulak benefit seorang ibu mengandung.






Bagi journey saya pula, untuk second pregancy ni saya takde GDM alhamdulillah tapi Allah uji pulak dengan thallasemia. Memula suspect anemia tapi memanjang makin drop HB nyer start pregnant dulu 12.4 tiber makin laju turun sampai 10.0 walau kandungan baru setengah jalan. Dangerous ye. Maka ujian thallasemia dibuat. Hmmm. Memang sah saya pembawa thallasemia rupanya. Mujur husband bukan penghidap sakit ni. Moga yang baik baik saja untuk Hana my little babygirl.




Kalau makpak dedua pembawa maka anak berkemungkinan kena dan akan hidup dengan tranfusi darah berkala.... mintak simpang ya Allah. Sebab tu gais, sila check thallasemia memasing sebelum kawen tau. Bukan takat HIV je tapi yang ni pon risau akan menganiaya bakal anak. Sakit tauu. 




Sejujurnya anemia saya memang low so saya prasan sepanjang pregnant Hana ni saya mudah betol letih lesu ngantuk nguap cam badak air dah woi. Cam memang la kita paham yang pregnant ni tiring tapi ni cam extreme nawwww tiring nya. So betui la... something wrong somewhere. First pregnant dulu tak la camni sangat. GDM jela and HB drop pon sebab twins kan tapi tak sehavoc pregnancy kalini. 

Allah uji. Allah beri sedikit cabaran. Down gak tapi hikmahnya tak kena GDM so no need BSP. Lega mak enon. Sebab skang saya adalah ibu bekerjaya. Dulu zaman jadi surirumah pun rasa BSP tu sangat la meruntun semangat. hehe





Maka para ibu sekalian, kalau anda megandung, jangan pandang remeh tau pemeriksaan doktor. Memang leceh tapi ia untuk simanja jugak. Demi keselamatan kita jugak tau. Semoga kita semua dilindungi Allah.


Amin yarabb.




No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...