Friday 6 December 2019

[ EDISI KOREA ] Private transport ke public transport?

Assalamualaikum...

Selalu kalau pergi travel ni kita akan fikir acamne lah transport kat sana. Nak nak negara yang agak asing untuk kita kita macam Korea. 



Kalau korang first time pergi sana, mesti chuak chuak kan memikir takkan nak naik taxi. Uiiii jangan ye jangan. Pengangkutan kat sana tiptop sebab tula rakyat depa tak menggelupor nak beli kereta cam kita...tempat kita takleh tak menggelupor sebab pengangkutan kita sangat so-so...vice versa lah kan. 

Ni kiranya saya kupas mostly about Seoul ye. Kalau anda kesana, berkeluarga dan ada anak kecil dan dan warga emas or pregnant ladies or semua skali tu, saya lebih suggestkan ambil samada bas atay private transport. Sekurangnya yang dari airport ke tempat tinggal sebab time tu beg kompom berkoyan koyan...time pergi dan balik...and selalunya time balik toooodiaaaaa beranak pinak terus beg.

Saya fokuskan pasal transport airport lah ye. Sebaik saja landing lepas kita lalu immigration kastam amek besg dan refresh skit, kita akan cari cara untuk ke Seoul. Sila ingat ye Incheon ni macam Sepang, Seoul macam KL...jauh tu. And bukan kawasan sama... So jarak kalau naik train allstop dalam 40min ...alaala KLIA ke KL lah tu.

Ada pelbagai cara nak ke Seoul.

1. Teksi

Ada dua teksi...yang mahal standard dan mahal giler. Mahal standard ni kira tak lah mahal mana tapi aje name teksi truslah chop mahal.haha.

Mahal standard

Mahal giler



Rate dia? Alamak...maaf tau saya tak pernah naik tapi dulu dengar beratuih gak. Hm.



2. Bas airport limosin

Ni favorite mostly orang kita...even yang bujang yang datang sebab niat nak nyopping. Heheheh. Bas ni rate dia kalau bayar cash jadi 15kwon...kalau Tmoney 13kwon tapi tu rate sekarang...dulu enam taon lepas 10kwon je. Huuu ingat Malaysia je naik naik rega.



Kalau naik bas ni, segala beg besar gedabak, stroller ke kotak ke campak aje dibawah ruang tu..naik atas dok dan seatbelt pastu enjoy the journey ya.



3. Airport railroad

Juga favorite rakyat jelata Malaya termasuk saya. Tapi ada dua tau Arex yang fast train direct ke Seoulstation or allstop train. Kalau yang fast tu dalam 9000won...kalau allstop 4700won camtu kot. Saya cheapskate skit and tak rush sangat so tadek hal lahhh. Janji depa ontime train...timing padu!
..


Kalau korang bawa beg yang maha dasyat tu saya tal suggest tapi kalau bujang tu alaa redah jelah...bila lagi nak rasa. Saya beg besaar ke kecik ke pregnant ke angkot baby ke saya amek allstop train je.



4. Private transport

Ni biasanya yg ade bajet lebih or memang nak keselesaan...ameklah. seleso,dijemput...kadang price lagi ok dari teksi itam mahal giler tu. Tong tonglahh. Ada banyak je orang yang open service cemni. Saya kenal sorang...nak gune service dia sila emel saya ye..

Mr. Kang



Saya sendiri pun kalau ada bajet lebeh nak gak merasa naik naik airport private transfer ...insyaAllah someday.


So kira ni untuk pergi balik airport lah ye. 
Kalau sepanjang trip sana tu saya wat entry lain lah. 

Korang awesome!


No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...