Friday 16 August 2019

Travel sendiri ke nak amek agent eh?

Assalamualaikum.

Sapa suka travel angkat tangan 🙆🙆🙆
Saye suke....dan saya tahu anda suka jugak.
Rasanya kebanyakan kite suka travel walaupun pelbagai reason lah nk travel tu. Ada orang sebab suka foodhunt, ada yang sebab nak aim shopping item tertentu ( biasanya yang ni suka gi Bandung dan Saigon sebab muroh ), ada yang sesaja leisure, ada yang sebab melawat saudara mara or kawan dan pelbagai lagi lah.... Ada yang travel sebab suke suke.





Apa saja reason korang, kalau dah nama travel tu mesti kepala ligat pikir nak nak kalau nak gi ke negara orang yang mana segala benda sungguh asing lah dimata. Kalau takat nak pi travel Penang ke Jb ke toksahbla kalut sangat memikior sampai jem urat saraf. Kalau sesat pon pusing je sure jumpa. Kalau blank sangat rajinkan je mulut tanya orang sekeliling. Bahasa yang sama kan?



Melainkan anda pergi oversea, over the sea or luar negara lah senang cerita. Paling dekat kalau gi Thailand la....kot sesat sana mau terkujat kujat sejenak pastu adrenalin meningkat dan berpeluh sakan sebab panik. Cenggitu efeknye. Sebab disana penggunaan bahasa lain, tulisan pun lain hangpa tonggeng terbalek pun takkan paham punya huruf berbelit Thai. Itu contoh....



Selalu bila saya pergi Korea ( sebab saya ni sakan korea sket, harap maklum ), orang selalu tanya few soalan basic.

"Ada kenal orang sana ke?"
"Tak susah ke sana?"
"Amek guide ehhhh "
"Berapa pakej?"

Haaa pasal guide ngan pakej tu memang jenuh la nak menjawab. Tapi sejujurnya saya selalunya prefer pergi sendiri tanpa guide TETAPI saya tetap beranggapan tak semua tempat pun best sendiri unless kite ni jiwa kental separuh ati nyawa kamikaze huk yahuk yahuk baru la extreme ....



Korea memang saya tak gune guide sebab saya dah pergi few times and boleh la basic berbahasa hangul dan baca tulisan depa plus minat and ada preference sendiri kalau gi tapi saya pernah gak cuti dengan guide di destinasi lain cam Saigon. Haaa yang Saigon ni saya pernah rasa sekali tanpda guide sekali with guide. So boleh la buat bandingan. Pro and kon itu banyak tapi untuk Saigon sejujurnya saya rasa lagi better amek guide. Heheh.



Sebab kalau nak gi sendiri tu cam payah la nak susun itinerary pi redah sungai mekong ke ape ke. Ada certain benda memang lagi osem and baguih kalau ada guide. Plus depa lebih tahu hidden gems ( bodek ah skit suh bawak non-touristy place ) and bab kenen harga pun leh pujuk depa and paling penting bab makan sebab bagi saya Saigon ni jenuh bab makanan. Ada tu ada tapi priceyyyy sebab memang Malaysian akan tuju situ kan.



Untuk sesetengah percutian....saya sendiri prefer guide supaya kita sonang. Ringan kepala dan sediakan wang je. Pastu banyak je travel agency yang Boleh dipilih so tinggal korang buat timbang tara je mana yang helokkkkk ikut preference korang. Contohnya time pergi ke Saigon dua tahun lepas sebab bawak mak abah dan kawan saya Nora juga bawak arwah ma dia. Kami ambil guide nama Soleh ( ke ape tah lebeh kurang lah nama dia ) dan dia amek kami kat airport, bawak ke hotel, bawak ke lubuk telekung dan jubah pastu malam skit kitorg jalan sendiri... yela dok area Benh Tahn gak.

Esoknya Soleh bawak ke sungai mekong and makan kari ikan merah kat sebuah kedai ni ...untuk anta balek airport jugak. Tak lah terlalu fully guide tapi dalam 70% gak dan ianya membantu. Tak hassle lah kan terus ada tempat dituju. Plus, kalau nak gi Mekong tu memang bercinta la kalau self guide. Memang idok la pergi.

saigon

mekong

Soleh yang paling kacak tu ha 😂

s
Our crews in saigon



Saya pernah pergi Saigon sendiri sendiri tapi in smaller group takde makpak time tu. So segala benda depends keadaan.


If pergi tempat macam Aussie ke Korea ke, saya prefer sendirian berhad aje. Antaranya reason yang buat saya suka sendiri je :

1. Masa tak la terikat sangat. Sukati je.

2. Jimat heheh

3. Extra pengalaman sebab struggle

4. Best!!!

5. Kompem leh repeat dengan penuh keyakinan sebab dah belajo.




Tu je. Ahahaha strong tak strong tak reasoning tu?

Pendek kata, tepuk poket tepuk dada tepuk keyakinan dan jalannnnnnn aja.

Thanks sudi baca.


2 comments:

  1. better sendiri.
    provided penuh ilmu di dada :)
    if not, ejen lah kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy suke sendiri gak..kecuali tmpt leceh cam saigon. hehebe

      Delete

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...