Wednesday 15 May 2019

Ramadhan kareem dan ibu yang menyusu

Assalamualaikum semua.

Salam ramadhan buat pembaca sekalian. Korang ok tak? Puasa on tak on?

on tak on tak?


Cambese la untuk saya kalau tahun lepas mencabarnya sebab sedang mengandung. Tahun ni cabaran lagi sebab menyusukan pula. Kembar pulak tu. Tapi walaupun ada rukhsah yang memudahkan dan melonggarkan sikit perintah Allah ni untuj ibu mengandung dan menyusu, toksah la amek kesempatan lak. Cuba dulu... especially ibu yang menyusu tu. Cuba dulu. Kalau takleh gak, buke lah.

Tapi kalau ibu mengandung saya tak berani nak cakap sebab memang risky lebeh skit. Ikutlah saranan doktor dan kaji ketahanan diri sendiri tau.


Saya first day aritu pon cam fikir memacam gak and memang terok la level gurun sahara kat tekak ni tapi alhamdulillah susunya ada je. Mungkin menjelang petang jam 0630pm camtu cam susut sikit tapi masih ada. Betapa Allah bantu. Terima kasih Allah.

Tapi macam saya cakap. Lain orang lain ragam. Tak semestinya saya mampu , orang lain mampu. Ada ibu tu tak sahur pon onz je. Ada yang sahur beria makan selambak pon kecundang sebab memang tak larat..

Its okay. Allah lebih tahu niat kita. Percetankan kata kata manusiawi lain hokeyyy.

Lepastu tang nak sahur tu halahaiiiii.... rasanya dari zaman kecik dulu tang sahur tu la mencabar gak. Dulu bangun gosok mata mak da prepare dah.

kau jangan nak derhaka sangat!



Pastu menginjak zaman bujang idop sendiri kadang bangun kadang tak....kadabg cukuplah air je. Now masuk zaman kahwin kau rase boleh gunapakai lagi frasa 'cukuplah air saje'?... memang mintak kaki hahahhaa.

Tapi nak taknak kene la makan gak supaya penghasilan susu tu maintain la gak. Shian kat baby baby saya nanti. sobs.


So gais... da start buat kuih raye??



No comments:

Post a Comment

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...