Sunday 9 September 2018

[ Pregnancy Journey ] Tough 1st and 2nd trimester

Assalamualaikum semua...

Salam cuti PH arini kepada yang kije normal hours sebab arini 10th Sept 2018 adalah public holiday.

Jalan raya sunyi takda keta dan budak sekolah serta acik juai nasi lemak semua bercuti sekali hmmmmmmm.

Lemau gak tapi kene gigih


Meh la sambung pasal prgnany journey saya. Seelah disahkan kembar maka saya pun macam ibu ibu lain lah mule la bersahabat baik dengan pakcik google dan search itu ini demi kelansungan knowledge pregnancy lah kononnya. Melalui pembacaan saya, kebanyakan twincy mommy alami heavy sickness tapi alhamdulillah saya tak alami semua tu tap8 Allah maha adil. Semua orang tetap dapat bahagiannya.

Saya alami heavy bodyache kadang rasa badan ni menua cepat dari usia. Kadang sampai tahap saya rasa kalo briskwalk lawan Tun M, saya kalah. Dia lagi laju .huh.

Sila dok cemni dan enjoy baca 😂


Meh saya kongsi sket ape sakit sakit yang saya alami selali week by week cam melons dua ketoi ni kasi saya sikit demi sikit idok skaligus takot mommy dia menggelupo serik kot. Still, sakit berperingkat juga sakit ya. Takleh bayang kalau contraction nanti, Allah.

Antara sakitnya :

1. Sakit bawah round ligament perot
-> huiii nangis nak bangun duduk susah kadang nak gerak sandar kat dinding cam orang baru pas bersunat lak rasenye woi. Sakit sungguh cam perut tu roboh je. Nyeri bagai fuh.

2. Sakit di celah peha dan miss v
-> ni azabedah jugak sebab cam sengal nyeri cam bantut perjalanan dan pergerakan seolah saya baru selesai buat marathon 40km disertai extreme yoga stretching. Cenggitu la kot sakitnye.

3. Pening kepala 
-> ni standard la kan sebab dari awal pregnancy aritu rasa cuma dia datang berkala....ada masa bile sakit badan kurang sakit kepala pula menyerang. Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?  💆

4. Gusi berdarah
-> Out of nowhere gusi leh  berdarah cam ya Allah can you imagine rasa Mulot seolah ditumbuk oleh samseng dalam KL Gangster sampai meleleh darah. Fuh saba...nak gosok gigi kene selembut sutera bayu nan kalbu. Kemon, hilang gangster saye. 🕵💁

5. Rambut gugur
-> Ini bukanlah kot sama level bodyache tapi ibarat sama la sebab mendatang sakit hati yang amat sangat tengok rambut memanjang gugur.. saya rasa cita cita nak ramBut secantik anzalna luntur sama sekali. Yela dok baca kat pacik google kalau pregnant rambut makin berkilauan ini kulit kepala je makin bersinar apa cita?

6. Sakit rusuk kiri
-> Tatau nak banding hat ni ka hat round ligament pain yang lebih sakit sebab yang ni dia cam sakit cucuk nak letop area rusuk kiri bawah breast tu ya Allah kadang leleh leleh airmata dek menahan...terus takleh wat ape nak baring sakit duduk sakit berdiri sakit sampai peluh denyut. Abes takkan nak terbang?? Sakit tu tak tipu wo....sakit sungguh tapi saya tahu, contraction nanti way way way more painful ...camna nak hadappp 😭😭😭😭

7. Breakout terok kulit
-> Again, kita dijanjikan pregnant akan glowing bak fazura ini tidak, terbalik. Makin naik lak jerawat kecik bintik bintat dan kulit kasar malah terbakar. Punah harapan nak glowing cam Fazura. Huuuuu

8. Muntah dan kurang selera
-> Opkos ni sinonim sangat ngan memana ibu mengandung cuma level saya adalah minor. Bukan medium extreme atau sebagainya cam orang lain which is saya syukur tapi tula bila tak lalu makan berat statik and makin turun skit skit maka kene bebel la ngan doktor. Ibu sekalian, walau losing weight tu best tapi bila pregnant takyah gatal nak losing weight sangat. Kene bebel berjam jam oleh nutritionist kang. Tapi jangan la seminggu naik 5kg. Cari pasai tu. Untuk twins cam saya, patut naik 700gm per week. Kalai singleton mommy patut 500gm. Ni ikot apa pakar tu cakap .

9. Mengada
-> Ini sesuatu yang mendatangkan sakit hati untuk suami so taknak komen lelebih nanti suami baca dia angguk 100 kali setuju. Lalalala.

10. Kerap kencing
-> Saya dapat tahu ada ibu yang kene UTI...kencing kotor. Tu lagi sakit. Allahu....saya alhamdulillah tak kene cuma kerap gak kencing sebab one of melons dok sebelah pundi kencing. Dalam banyak tempat situ peberet dia.

11. HB low
-> Saya memulakan pregnancy journey dengan bacaan hb yang ok la gak 11.3 somehow bulan demi bulan makin drop. Latest 10.4 dan saya telah disekolahkan nurse sebab yela pregnant twins ni kene double. Hb drop kalau single baby pon bahaya apatah lagi kalau double baby. Kene cermaha weii ..nurse suh kunyah ikan bilis depan tv wuuuu 😢

12. Diabetes (GDM)
-> Alkisahnya sangkot weh saya punya bacaan air gula aritu maka bermulalah hidup dengan repeat BSP setiap dua minggu 4x sehari.. kalau la klinik bawah rumah ni je. Stress tau...serius stress. Kesian melons sbb memacam hal la mommy dorang ni.

13. Cirit vs sembelit.
->Ni bebetoi awal awal dulu je kene.. kalo tak cirit, sembelit. Stresss tau. Alhamdulillah skang da ok.

14. Sindrom suke survey barang baby 😅
-> Ni pon leh jadi punca suami sakit kepala dan badan..  hahahaha sorry. Tengok je tak beli. ..


Tu antaranya lah. Saya pun baru masuk 20weeks so ada lagi halfway through. Wallahualam tak tahu apa Allah sedia in future. Moga kuatlah hendaknya.

Ujian mengandung setiap ibu ni lelain...kene tabah dan suami sokonglah isteri. Sakit tau pregnant ni. Ingatkan smooth je cam dalam tv hohoho.

And alhamdulillah juga babies melon saya dah start moving and sedu and soft kicking dalam perot. Happynye !)


Til we meet again. Eceh. 😘

2 comments:

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...