Wednesday 6 December 2017

Cadangan item yang wajib dibawa sebelum ke Korea

Salam alayk...

Hai semua. Selamat hari Khamis. Ahaha... random sangat ucapannya kan. Okay kalini punya entry saya nak kupas antara benda dan item yang saya kire sepatutnya kalian letak dalam list barang yang perlu dibawa sebelum bercuti ke Korea.




Kiranya ni yang saya selalu tidak terlepas bawa. Orang puteh kata 'better be prepared'. Betui la tu kita kene sentiasa bersedia.


1. Ubat ubatan
Aha... ni untuk yang jenis ada lelah asma apa semua lagi la sewajarnya bawak kan. Orang yang kene makan ubat berjadual juga. Selain tu saya sarankan bawa juga lah panadol, Pil selsema Hurix, Ubat sakit tekak macam Fisherman Friends tu, pil chi kit teck aun kot kot cirit... selain tu Eno pun bawa tau kita tatau perut sebu ke ape ke.



Ada kawan saya cakap dia bawa Eno seba b eno membantu proses pembuangan dia. Lalala


2. International adaptor
First trip saya dulu bukan di Korea tapi Phuket dan waktu tu saya sangat takkan lupa acamne gaya saya menggelupur bila kepala charger takleh masuk.

hat camni kat kedai ustaz Rm4 je.


Bunyi cam funny kan tapi weh camne nak hidup kalau awak tak charge kamera, laptop, phone especially. nangis weiii...spoil trip. Maka bawak!!! Memang boleh beli sana tapi kalau nak jimat skit beli ler kat Malaysia pastu bawak byk skit. Kot jumpa tourist yang akan gelupur cam saya dulu.


3. Makanan
Cambese kekadang tu pemakanan ni takleh amek ringan takleh juga diberatkan sangat tapi untuk yang suka sangat was was silalah bawak banyak2 extra food cam maggi,biskut , roti apa semua.


Even korang jenis suka nak explore makanan luar pun, still bawak lah extra food kot la lapa tak tentu time. Disampaing penjimatan. Mahal la kalau makan pagi petang siang malam kat luar untuk complete meal. Baik awak cuba street food skit skit... merasa la gak.

kat sana hat ni la paling sedap ti...

Ada yang saya kenal jenis bawa segala mak nenek beras bawang minyak apa semua tau. Pengsan tengok benda tu semua diangkut. Ye nak jimat tapi tolong lah jangan extreme sangat awak.

Apapun terpulang lah...


4. Duit emergency
Yang ni saya dulu tak pernah la buat pape tak bawak pape sehinggalah dinasihati rakan saya.

pinor tengok duit tu...


Yelah malang itu tidak berbau kita tatau apa akan jadi dan mungkin disaat kita desperado time tu zero cash. Matilanak.
At least kalau ada ringgit leh la golek cari money changer and tuko tuko tuko.


5. ACTIVATE KAD BANK
Tudia kemain capslock. Ni juga langkah berjaga jaga ye. Silalah activate kad awak dengan membuat panggilan dan beri detail travel timing sebab kot la urgent nak extra cash, duit ada je lima juta dalam akaun tapi xleh withdraw. Sapa nak tolong?

pacik.... mu da activate kad bank dok?
nak paw hotteok lima keping ni. Aherher


Bila awak activate at least boleh la cucuk skit duit. Kot ada yang soksek kat whatsapp baru nak order ke ape ke... kata kat depa order airliur dapat airliur. Ee... 😂😂

Order haruslah seiring dengan duit kan.


selpieeeeeee



Oh sebenarnya banyak lagi dan depend pada korang la tapi ni antara basic yang saya akan bawak selain diri ssya sendiri, duit negara yang ingin dituju, pakaian yang ingin dipakai, kamera dan gadget kot nak show off ( ish ish ish ) dan sebagainya.


Thank u for reading and seeeee ya.

Oh Korea ♥

2 comments:

  1. hahaha yg pasal duit tu ririey pernah terkena. susah rasanya nak cari bank time tu haha

    ReplyDelete
  2. Ririey gi kat mana time tu? ai oso tekena dlu bahahaha

    ReplyDelete

Pahlawan islam masa kini

Disclaimer :  Full kredit untuk Irfan sebab saya share semula sini untuk bacaan. Jenuh nak reread dari telegram. Thank you saudara.  PEJUANG...